Verslag Cantarode concert 31 mei 2019

Op vrijdag 31 mei was in het gemeenschapshuis FaSiLa een regio concert in het kader van het Internationaal koren Concours Cantarode in Kerkrade, en georganiseerd door Zangvereniging Oranje.
Het mooie programmaboekje leidde de bezoekers door het concert met de opsomming van de te zingen werken. De zaal was vol en de organisatie zal tevreden zijn met het resultaat. Elk koor bracht op hun wijze een mooie performance waarbij vooral het enthousiasme van alle koorleden opviel.
Oranje zong de sterren van de hemel en bracht de werken mooi zuiver en op tijd. Aan de lichaamstaal te zien was onze dirigent dik tevreden. De begeleiding was uiteraard door pianiste Margreet Wesseling.

Het meisjeskoor uit Litouwen kwam aan en ging rechtstreeks naar de bovenzaal. Op het moment dat ze aan de beurt waren liepen ze rechtstreeks van boven naar de bühne.
Het meisjeskoor zong een aantal liederen met veel expressie, zoals klappen en stampen.
Bijzonder was dat er bij een bepaald lied een stuk of zes meisjes waren die met hun vinger over een halfvol wijnglas wreven om een bepaalde toon weer te geven. Na hun optreden vertrokken ze weer heel snel.
Na een korte pauze was gemengd koor Crescendo aan de beurt, zij brachten een tweetal snelle Afrikaanse nummers en The rhythm of life van C. Coleman. Prima uitgevoerd met veel enthousiasme.
Als laatste het Strijps Kamerkoor; mooie stemmen, maar om twee keer Laudate Dominum te brengen was niet zo geslaagd. Zij brachten ook een processielied waarbij gestampt werd om het lopen van de processiegangers weer te geven.
Alles bij elkaar een geslaagde avond. De dirigenten en de pianiste kregen een fles wijn en de voorzitters een schilderijtje met een cd van ‘Oranje’.