Anton Kropivšek – Dirigent

Zangvereniging “Oranje” Schinveld staat sinds 1996 onder leiding van Anton Kropivšek. Al meer dan 30 jaar is hij als dirigent in de koorzang bijzonder actief en momenteel is Anton Kropivšek dirigent van zangvereniging “Oranje” te Schinveld, Venray’s mannenkoor, gemengd koor “Crescendo” te Doenrade en het kerkkoor St.Josef te Bocholtz. Bovendien is hij artistiek leider en dirigent van het gemengd vocaal ensemble “Canto Rinato”, een 20-tal zangers, die zich toeleggen op de uitvoering van exclusieve religieuze en profane koormuziek van met name hedendaagse componisten en arrangeurs.

In 2003 behaalde Anton met beide mannenkoren de 1e en 2e plaats in de hoogste categorie tijdens het Nederlands mannenkoorfestival te Zutphen. Vermeldenswaardig is, dat zangvereniging “Oranje” met het behalen van het hoogste aantal punten landskampioen werd.

Als muziekdocent – Anton studeerde schoolmuziek B aan het Maastrichtse conservatorium – is hij aan het Graaf Huyn College te Geleen verbonden.

Aan de muziekschool Heerlen doceerde hij het vak koorscholing. Voor zijn cursisten ontwikkelde hij een methodiek “koorscholing voor de koorzang” en deze methode “De stem, ons mooiste instrument” werd bijzonder gewaardeerd.
Ook verzorgt Anton cursussen muziekbeluisteren voor muziekschool Heerlen (sinds 1999) en muziekschool Maastricht (vanaf sept. 2005) en gaf hij voor de concerten van het Limburgs Symfonie Orkest (LSO) inleidingen.

Als dirigent leidde hij een aantal keren koorwerken met orkestbegeleiding, zoals de uitvoering van Messe de Solenelle van Gounod. Het gemengd koor “Crescendo” en het orkest “Symphonic Impulse” openden in de Pancratiuskerk te Heerlen de dag van de blaasmuziek 2003.

In december 2004 leidde hij de première van het kerstoratorium van de Maastrichtse componist Jean Lambrechts, uitgevoerd door het Limburgs Symfonie Orkest en o.a.het Venray’s mannenkoor.
In juli 2005 tijdens het WMC te Kerkrade werd de samenwerking tussen fanfare “Eensgezindheid” uit Maasbracht, John Bröcheler en The Anthony Singers bekroond met de wereldtitel in de concertafdeling.
Anton Kropivšek is als jurylid bij festivals en concoursen geen onbekende meer.