In memoriam “Pierre Gerits”

Maandag 22 maart 2021 ontvingen wij het droevige bericht, dat onze Eredirigent Pierre Gerits op 21 maart op 83-jarige leeftijd is overleden.

Pierre Gerits was van 1966 tot 1995 bijna 30 jaar dirigent van Zangvereniging Oranje. Met Pierre Gerits kende Oranje vele hoogtepunten, zowel nationaal alsook internationaal. Onvergetelijk zijn o.a. de concertreizen naar Oostenrijk en Joegoslavië/Slovenië.

Ook werd met Pierre Gerits de eerste LP “Oranje zingt internationaal” in 1980 opgenomen. Tevens waren de “Gerits-Korenavonden” legendair. Een muzikaal evenement waaraan al zijn koren graag terugdenken.

Echter een onvergetelijk moment,  hèt muzikale hoogtepunt van Oranje o.l.v. Pierre Gerits is met zekerheid het” Internationaal Koorfestival” in 1987. In het Musis Sacrum te Arnhem behaalde Zangvereniging Oranje uit een keur van 83 gerenommeerde koren uit de gehele wereld een prachtige vijfde plaats.

Diegenen die Pierre gekend hebben,  weten hoe hij was, wanneer hij tijdens de repetities zijn stropdas afdeed. Elke vrijdagavond nà de repetitie kaartte hij met zijn koempels tot laat in de avond.

Indien nodig stond hij altijd voor Oranje klaar. De laatste keren, dat Pierre voor ons koor stond, was o.a. tijdens de begrafenis van May Cremers en het najaarsconcert  in 2016, waar hij met onze huidige dirigent Ton Kropivšek een concerthelft “deelde”.  Aanleiding  voor dit prachtige herfstconcert was het “50-jarig dirigentschap”,  Pierre (29 jaar)  en Ton (21 jaar)  bij  Zangvereniging Oranje.

Pierre was samen met zijn Paula altijd zeer nauw betrokken bij alle activiteiten van Oranje.

Wij wensen zijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen, familie en zijn vriendin Martha heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit grote verlies.

Pierre, wij zullen jou altijd in gedachten houden als èèn van de dirigenten, die Oranje “groot” heeft gemaakt.

Beste Pierre, rust zacht…

Math Schiffelers

Voorzitter van jouw  Zangvereniging Oranje Schinveld

1 antwoord
  1. Mariet Gerits
    Mariet Gerits zegt:

Mooi geschreven Math.Ik als dochter van Pierre was en ben nog altjd trots op miijn vader die zo’n mooi koor mocht dirigeren.
    Mijn vader Pierre was en blijft trots op jullie Koor!!! We bewaren mooie herinneringen aan de vele mooie concerten van Oranje.

Lieve groeten,
    Mariet Gerits