Weer geslaagd Voorjaarsconcert Z.V. Oranje in Schinveld

voorjaarsconcertJ. l. Zondagmiddag  21 maart 2010, verzorgden Zangvereniging Oranje, samen met de slagwerkgroep DrumXperience, een mooi en geslaagd  concert in een bomvol Cultureel Centrum Fa-Si-La  in Schinveld.

De DrumXperience  o.l.v. R. Collaris, verzorgde voor de pauze, met negen werken, een in alle opzichten knallend concert. Daarnaast verrasten ze het publiek met de mooi klinkende muzikale klanken op hun vele slagwerk instrumenten. Daarbij paste ook, de mooie stem van  de soliste Natasja Deguele. Met telkens een daverend applaus van het publiek.

Na de pauze verrasten de oranje mannen het publiek, met hun nieuw uitgedoste kleurige hemden en hesjes. Deze werden gratis aangeboden door Oranjes Beschermheer Jo Nelissen, namens het erebestuur en ereleden die dit jaar hun 25 jarig jubileum vieren.

O.l.v. zijn enthousiaste Dirigent Anton Kropivšek begonnen de Oranjemannen aan een in alle opzichten schitterend voorjaarsconcert , met een Caraībisch tintje. In een tiental werken nam het koor het publiek mee naar het ontstaan van deze muziek met zijn Afrikaanse wortels van de negers.  Van daaruit naar Amerika en Europa. Met het mooie Shenandoah van J.Erb en Ride The chariot van Duhova, zong Oranje met veel applaus. De Red Rill Singers,  brachten twee subliem uitgevoerde werken van Johannes Dietl en “The lion sleeps tonight” van Roger Emerson. Daarbij werden ze, tussendoor begeleid door enkele slagwerkers van de DrumXperience. Dat deden ze ook voor de koorzangers van Oranje  bij enkele werken. Een van de hoogtepunten werd, de Harry Belafonte  Medley , met arr. van Anton Kropivšek, o.a. “Banana Boat Song”, “Island in the sun”, “Matila, Matilda”en “Jamaica Farewell” van G. Arch. met Oranjes  nieuw ontdekte solisten Patrick Power en lipfluiter Jo Bruls. Het publiek ging met veel applaus hierbij bijna uit zijn dak van zo iets moois.

Aansluitend zong het “Shantykoor” twee zeemansliederen o.a. Bora  Bora” en “Rum aus Jamaica”, dat met veel applaus werd begroet.  Z.V Oranje besloot dit schitterende concert af met: “We are growing”, ”Homeles” en “Tree Worksongs”.  Een minuten lang oorverdovend applaus was de beloning van het dankbare publiek.  Voorzitter Dick Cremers dankte na afloop het publiek en overhandigde een bloemetje voor de pianiste Margreet Wesseling, de dirigenten Kropivšek en Collaris, solist Patrick Power en Yvonne Schiffelers die voor de hesjes zorgde.

Tot volgend jaar ! Dan wordt het een voorjaarsconcert met een Duits kampioenskoor! , zo de  zichtbaar trotse dirigent Anton Kropivšek

Met dank !  Namens Z.V. Oranje,

May Cremers P.R.