Sublieme zangkunst met internationale allure

160J.l. zaterdag 16 april bracht Zangvereniging Oranje uit Schinveld o.l.v. dirigent Anton Kropivšek, een tegenbezoek aan hun zangersvrienden van Mǟnner gesangverein Sangeslust o.l.v. Michael Rinscheid, uit het in het Sauerland gelegen Hünsborn. Evenals het gezamenlijk concert in Gangelt, werd het ook nu weer een concert van hoogstaande zangkunst tussen de twee kampioenen. Ook het Pfarr. Cӓcilienchor Hünsborn met dirigente Elisabeth Alfes- Blömer, bracht er een mooi concert, met goed gekozen liederen.

Plaats van handeling was, In de mooie zelf gebouwde akoestische Dorfgemeinschaftshalle.   Het mannenkoor uit Hünsborn o.l.v. dirigent Michael Rindscheid, draagt al acht keer de titel “Meisterchor” als het beste mannenkoor in Nortdrhein – Westfalen. En dat lieten ze nu ook weer horen, dat ze met vaak sublieme zang nog steeds aan de top staan. Veel applaus was dan ook hun beloning van het publiek in de bomvolle concert hal.

Ook het gemengd Cӓcilienchor uit Hünsborn, o.l.v. dirigente Elisabeth Alfes – Blömer, brachten als kerkkoor ook wereldlijke, goed in het gehoor liggende liederen. Het koor van mannen en vrouwen hoopt in 2012 het 60 jarig bestaansfeest te vieren. Ook zij kregen veel applaus van het dankbare publiek.

De mannen van Zangvereniging Oranje o.l.v. dirigent Anton Kropivšek en pianist Leon Dijkstra, bevestigden hun oude goede zangersreputatie, met subliem uitgevoerde internationale werken. Telkens weer laaide het klaterende applaus op van het publiek in de zaal. Op indrukkende wijze bewees Oranje hiermee, dat ze weer op de goede weg terug is. Dat is natuurlijk ook een grote waardering en stimulatie voor de deskundigheid van hun muzikaal leider Anton Kropivšek. Ook de solistische medewerking van Patrick Power en Ken Duffield kreeg veel bijval. Mathias Schiffelers en Martin Hurkens als zingende einzelgänger en samen, oogsten daverende oorverdovende staande ovaties.

Tot slot, kregen alle dirigenten, pianisten,solisten en ceremoniemeesters een bloemetje. Voorzitter Dick Cremers overhandigde een groot oranje bloemstuk als dank.

Na afloop was er een en al gezelligheid. Over en weer werden handen gedrukt en vriend- schappelijke gesprekken gevoerd over het schitterende concert, onder het genot van een drankje, waaronder ook Oranjes beschermheer Jo Nelissen. Vele zangers glunderden nog na van zo iets moois dat ze te weeg hadden gebracht. Met het lied:”Adieu mein kleiner Gardeofficier”, werd afscheid genomen van de nieuwe vrienden uit Hünsborn.

De nachtelijk tocht eindigde op de Platz in Schinveld om 2.30 uur. Einde van een in alle opzichten geslaagde concertreis naar Hunsborn.

Met dank !               May Cremers   P.R.

Klik hier voor krantenartikel 1

Klik hier voor krantenartikel 2