Sacramentsprocessie

processie1Bij stralend weer trok zondag 22 juni, de Sacramentsprocessie door de straten van Schinveld. (Rustaltaren waren op de hoek Eind-/Einderstraat en bij het Heilig Hart Beeld aan de Kloosterlaan).
Dit jaar is het een jubileumjaar voor de Sacramentsprocessie. Het is namelijk exact 750 jaar geleden dat paus Urbanus IV de Sacramentsdag instelde als officiële feestdag op de 10e dag na Pinksteren. Deze paus was afkomstig uit Luik, vanwaar hij het gebruik meenam en invoerde in de hele kerk in 1264. Zuid-Limburg maakte toen deel uit van het bisdom Luik.
De toen ontstane Sacramentsprocessie is nog altijd ongekend populair. Zondag trok de ‘bronk’, zoals de Sacramentsprocessie ook wel genoemd wordt, door Schinveld.

Dit jaar was Zangvereniging Oranje ook van de partij onder leiding van 2e dirigent Véronique Meuffels. Bij de Rustaltaren werden door ZV Oranje liederen gezongen.
Het koor viel extra op door hun kleding; men droeg over de smoking een zijden stola.
Deze stola’s zijn geschonken door de “Orde van Lazarus” en worden gedragen bij festiviteiten van de Orde, waar onze vereniging bij betrokken is, en bij speciale gelegenheden, zoals bij deze processie.

sacramentsprocessie Schinveld15 Ria Gerards

Foto: Ria Gerards