Robijn en Zilver bij Zangvereniging Oranje

robijn_en_zilver_19-9-2009_003Zaterdag 19 september houdt Zangvereniging Oranje uit Schinveld, de jaarlijkse feestavond met de gehele Oranjefamilie in het Cultureel Centrum Fa-si-la. Aanvang 19.00 uur. Tevoren luisteren de Oranje zangers, om 17.45 uur de eucharistieviering op in de H. Clemenskerk te Merkelbeek. Dit t.g.v. het 125 jarig bestaansfeest van het gemengd kerkelijk zangkoor St. Joseph Merkelbeek. O.l.v. dirigent Anton Kropivšek zingt Oranje er een gedeelte uit de “Messe van Josef Rheinberger”, en nieuwe werken.

Huldiging Jubilarissen:

Tijdens de aansluitende feestavond worden de jubilarissen gehuldigd.

Archivaris:

De robijnen Harrie Marx (63) is al 40 jaar lid van zijn Oranje. “In december 1969 haalde voorzitter Frantzen mij binnen bij het koor. Tien jaar lang mocht ik meezingen bij de 2e tenoren. Vanaf 1972, werd ik archivaris”.

Deze man op de achtergrond past als archivaris zogenaamd op de meubelen binnen het mannenkoor alwaar hij heel veel werk verzet o.a. in het muziek archief en bibliotheek en sinds kort ook in het algemene archief. Ook is hij de contact persoon vanuit het bestuur, met de leden. Zo zorgt hij voor de aan en afmeldingen bij de repetities, voor die beginnen zet hij alles klaar, van piano tot de rest. Daarnaast is hij vele uren per week bezig met het uitzoeken, repareren en verzamelen van muziekstukken van het koor. Teveel om hier op te noemen. De gepensioneerde instrumentwerker doet dit alles als hobby, met heel veel inzet voor de zangers en het koor. Deze bewonderen en waarderen hun steeds ”vriendelijke” archivaris Harrie Marx enorm.

Met voldoening kijkt hij terug op de mooie onvergetelijke concertreizen in binnen en buitenland o.a. Joegoslavië, Wales, Slovenië en het landkampioenschap in Zutphen. Zijn inzet en verdiensten voor Z.V. Oranje werd vorig jaar op 30 april al beloond met een Koninklijke Onderscheiding van H.M. de Koningin.

De zilveren zanger Henk v/d Burght (73) is al 25 jaar lid van Oranje. “Arnold Dohmen haalde mij binnen bij het koor, nadat hij mij hoorde zingen aan de theek. Vijf weken later mocht ik al meezingen in een concert met het nieuw gekochte kostuum met strikje. Steeds heb ik met veel plezier gezongen bij de 2e en nu bij de 1e tenoren. Sinds enkele jaren zing ik ook in Braunsrath, en nu in het Oranje Shantykoor en voorheen in Heinzberg. Ik werkte 19 jaar als ondergronds mijnwerker in de SM Hendrik en later bij DSM, totaal 40 jaar.”

Zingen is dan ook zijn lust en zijn leven. Steeds volgt hij nauwgezet de repetities Hij kan uren vertellen over zijn beginjaren. Dan straalt zijn gezicht. De concertreizen in binnen en buitenland en het landkampioenschap in 2003, maakten grote onvergetelijke indrukken op hem. Hij steekt ook de handen uit de mouwen bij het jaarlijkse marktfestival van Oranje. Deze met veel plezier zingende zilveren jubilaris, die vorig jaar, met zijn Tresia, het 50 jarig huwelijksfeest vierde, heeft als 1e tenor een mooie geoefende stem, en wordt door zijn collega zangers enorm gewaardeerd.

robijn_en_zilver_19-9-2009_003

De jubilarissen Harrie Marx (links) en Henk v/d Burght.

May Cremers P.R.

Met dank,