Muzikale afsluiting jubileumjaar Oranje met Sterren Stralen concert

Sterren Stralen 2018 1134 KleinNa een gedegen, en intensieve voorbereiding,stonden op zondagmiddag om 3 uur het bijna complete koor, de solisten Marcel Reijans en Davinia van der Zee-Kropivšek, pianiste Margreet Wesseling en dirigent Ton Kropivšek in de houding met de overtuiging er een mooi concert van te maken. De belangstelling was groot en de kerk was praktisch vol. Opmerkelijk en verheugend was de aanwezigheid van ereleden –ook trouwe supporters die dit concert een lange reis waard was- sponsoren, en veel vreemde gezichten. Het concert werd vakkundig ingeleid en aan elkaar gepraat door Marie-José Mevissen.

Complimenten zijn hier op zijn plaats voor de arrangeur van dit concert, dirigent Anton Kropivšek. Hij had gezorgd voor een prachtige balans tussen zwaardere en lichtere klassieke nummers, een herkenbaar Kerstrepertoire, en een evenwichtige verdeling tussen de uitvoerders: het koor, de solisten, en koor en solisten gezamenlijk. Eenvoudig was dit niet omdat -mede door die balans- in korte tijd ook vele muzikale arrangementen van muziekstukken gemaakt diende te worden. Deze mooie balans werd ook door het publiek op prijs gesteld, getuige het applaus tussendoor en de toelichting in de “wandelgangen” achteraf.
Ook een compliment is op z’n plaats voor Margreet Wesseling die aan de piano, heel accuraat, maar nauwelijks opvallend, juist daardoor een hoofdrol vertolkte.
Voor de bezoekers van het concert gingen complimenten en waardering natuurlijk naar het koor maar in het bijzonder naar de bijdragen van de solisten Marcel Reijans en Davinia van der Zee die lieten horen waar een getalenteerde en geoefende stem toe in staat is.

Sterren Stralen 2018 1096 Klein

Sterren Stralen 2018 1150 Klein

Om half vijf kon de voorzitter aan zijn dankwoord beginnen wat door velen op prijs werd gesteld. Anderhalf uur concert was mooi, maar op een kerkbank ook genoeg.
Met een bloemetje voor solisten en directie en een uitnodiging aan het publiek om na afloop gebruik te maken van de gezellige nazit in cultureel centrum FaSiLa, zongen koor en solisten tot slot het “Stille Nacht”.

Met nog de herinnering aan het prachtige stemgeluid van de solisten, Sopraan Davinia van der Zee en tenor Marcel Reijans, en de warme klanken van het koor, trakteerde de aanwezigen de uitvoerenden op een staande ovatie.

Sterren Stralen 2018 1212 Klein
Dit concert was hiermee voor Oranje, dat dit jaar 120 jaar bestaat, een waardige muzikale afsluiting van het jubileumjaar.
De gezellige nazit in ons “Home”, FaSiLa, werd aansluitend druk bezocht, waarna nog lang over het concert werd nagepraat.

CIMG4515