Goud en zilver bij zangvereniging Oranje

hamaekers_kruitz_160Op zondag 27 juni hield Z.V. Oranje in cultureel centrum Fa-Si-La, een feestelijke middag voor de gehele oranje familie,met een Brunch en huldiging van twee bijzondere jubilarissen. Ere- voorzitter Jan Kruitz zingt al 50 jaar en erebestuurslid en oud voorzitter Frans Hamaekers zingt al 25 jaar.

Aanvang 12.30 uur.

Klik hier voor de foto’s…

De gouden jubilaris Jan Kruitz is nog steeds een actief zanger.  Zingen is zijn lust en zijn leven en zijn grootste hobby naast zijn collectie Australische parkieten. In 1960 begon hij in Schinveld , samen met zijn Greta , een electro zaak, die zij 40 jaar beheerden. Nu is Jan al 50 jaar actief zanger. Hij zong als bas, bariton,1e tenor en nu als  2e tenor bij zijn Z.V. Oranje. 22 Jaar stond hij, met veel enthousiasme, aan ’t roer als vicevoorzitter en als voorzitter van zijn mannenkoor. In 2003  werd hij benoemd tot Erevoorzitter.  Als Jan Kruitz het heeft over vroegere concertreizen dan straalt hij nog steeds enthousiast een oprecht oranjegevoel uit, bij elk woord over het verleden van  zijn oranje. De gouden jubilaris zingt nu bijna 70 jaar en kreeg het zingen al met de paplepel ingegeven. Geboren in Sittard zong hij al in een knapenkoor.   “Totdat mijn stem brak ben ik er lid geweest. Mijn liefde voor de kerkmuziek is toen begonnen. Ik kan enorm genieten als er mooi en serieus wordt gezongen. Bij mijn favoriete stukken zijn er momenten dat ik ontroerd raak. Een goed publiek kan ook een geweldig klankbord zijn, waardoor de wisselwerking over en weer wordt versterkt. Daardoor stijgt het koor boven de eigen prestatie uit. De mensen grijpen naar de zakdoek en bij ons staan de nekharen overeind”, aldus de gouden jubilaris Jan Kruitz , die ook al 50 jaar actief zanger is in het Kerkelijk zangkoor St. Joseph  te Schinveld.  Dus, al twee maal goud.

Ook als oprichter en voorzitter van de Ondernemers vereniging OZOO en van het Biologisch tuinieren, heeft hij zich bijzonder verdienstelijk gemaakt. Hoogtepunten waren het Nederlands kampioenschap in 2003 in Zutphen en de vele concertreizen in binnen en buitenland van zijn Oranje o.a. naar Polen. Slovenië, Italië, Wales. De gouden jubilaris Jan Kruitz, geniet nu nog steeds van de mooie herinneringen en kan er uren over vertellen.   Voor zijn vele verdiensten kreeg hij in 2000  een welverdiende Koninklijke Onderscheiding

hamaekers_kruitz_450De zilveren jubilaris Frans Hamaekers  werd lid in 1985.  Peter Hanssen nam hem mee naar de repetitie van zangvereniging Oranje. Na een stemtest door dirigent Pierre Gerits werd hij ingedeeld bij de 2e tenoren, en daar zingt hij nu nog steeds. “Dat was mijn eerste kennismaking met dit prachtige mannenkoor. Al snel werd ik in 1986 bestuurslid. Dan beginnen de verantwoordelijkheden, medebesturen en organiseren met hoogtepunten en tegenslagen. Je staat er nooit alleen voor, dat heeft de tijd dat “Oranje”112 jaar bestaat wel bewezen.

“Onder leiding van Denis Hanssen, vond  in 1990 de 1e Oranje- markt plaats. Later werd dit i.s.m. de ondernemers het “Onderbanken Marktfestival”, dat nu al 20 jaar met veel succes, als straatmarkt wordt gehouden. Tot 2002 ben ik   mede organisator geweest van deze mooie nevenactiviteit”, zo de jubilaris. In 1991 werd hij penningmeester tot 2002. Toen is hij voorzitter van Oranje geworden tot 2008. “Dieptepunten waren het afscheid moeten nemen van overleden  zangersvrienden die we in gedachten steeds weer zullen gedenken. Hoogtepunten  blijven in herinnering o.a. in 1987 het internationale koren- festival in Arnhem en mijn 1e concertreis naar Kirchzarten. En dan ons eeuwfeest met mijn 1e reis naar Slovenië met onze dirigent Anton Kropivšek. Ook het jubileumboek ”100 Jaar zangvereniging Oranje”, is nog steeds waardevol voor ons koor. Fantastisch was ons verenigingsjaar 2003, toen Oranje landskampioen werd en we mochten concerteren voor H. M. Koningin Beatrix, alsook het toekennen van de bijzondere plaquette in goud van de gemeente Onderbanken”, aldus de zilveren Frans Hamaekers. Voor dit alles werd hij benoemd tot lid en Ere bestuurslid van zijn Zangvereniging Oranje.

Naast dit alles, was hij in zijn jeugd ook nog actief bij de verkenners in Treebeek en bestuurslid van K.A.J., en bestuurslid van het Groene Kruis Treebeek. Nu is hij  bestuurlid van de  Sacramentsvereniging in Schinveld en vrijwilliger in de St.Eligius parochie in Schinveld. Verder lid van de ledenraad van de Rabobank Centraal Zuid Limburg, vrijwilliger bij ouderen welzijn Brunssum als chauffeur belbus en computer lesgever aan ouderen in Brunssum en Schinveld.

Met dank,May Cremers P.R.